Konspekt można wykorzystać do realizacji treści ekologicznych w klasach młodszych - we wrześniu przy okazji akcji "Sprzątanie Świata" lub w kwietniu na Dzień Ziemi.
Konspekt zajęć zintegrowanych opr. Hanna Siegieda
Temat dnia : Śmieci mniej - Ziemi lżej.
Termin realizacji :
wrzesień – dzień przypadający na akcję „ Sprzątanie świata ” lub kwiecień – Dzień Ziemi
Cel ogólny :
· rozwijanie u uczniów świadomości, że mają wpływ na stan środowiska.
Cele szczegółowe : · uczeń wyjaśnia co to są śmieci i skąd się one biorą;
· rozumie i wyjaśnia potrzebę segregacji śmieci;
· potrafi posegregować odpady w zależności od materiału, z którego są one wykonane;
· wyjaśnia pojęcie surowce wtórne;
· umie praktycznie wykorzystać odpady;
· widzi potrzebę dbania o czystość środowiska;
Metody pracy ; · podająca – praca z tekstem, rozmowa kierowana;
· problemowa – inscenizacja, „ burza mózgów ”;
· praktyczna – karta pracy, zbieranie i segregowanie śmieci w terenie, wykonanie przedmiotu użytecznego z odpadów.
Formy pracy : · indywidualna - wykonanie ćwiczeń w karcie pracy ;
· zbiorowa – gra w skojarzenia, taniec radości, segregowanie śmieci, wypowiedzi ustne ;
· grupowa – „ burza mózgów ” – powtórne wykorzystanie śmieci, wykonanie przedmiotu użytecznego z odpadów;
· zajęcia terenowe – sprzątanie śmieci w otoczeniu szkoły.
Środki dydaktyczne : · wiersz „ Sznurek Jurka ” , karty pracy, kartony na śmieci, zużyte opakowania po różnych przedmiotach, strój – przebranie do inscenizacji, magnetofon, płyty z muzyką, klej, nożyczki, mazaki, szary papier, rękawiczki jednorazowe.
Przebieg zajęć :
Czynności nauczyciela |
Czynności uczniów |
Obszar aktywności |
1. Wita dzieci 2. Wprowadza do zajęć poprzez grę w skojarzenia – podaje hasło „ śmieci ” 3. Zadaje pytanie : Czy potraficie wytłumaczyć skąd się biorą śmieci ? 4. Czyta wiersz „ Sznurek Jurka ”. 5. Rozdaje uczniom karty pracy ( załącznik nr 1 ). 6. Omawia wykonaną pracę. 7. Przedstawia teatrzyk „ Smutna Ziemia”: – wchodzi w ciemnym przebraniu z zawieszonymi śmieciami przy dźwiękach smutnej melodii; – prosi dzieci o pomoc w uwolnieniu ze śmieci; – po uprzątnięciu śmieci zmienia przebranie na kolorowe. 8. Dzieli uczniów na grupy według rodzaju śmieci, jaki uprzątnęli. 9. Podaje temat pracy : – Jak możemy powtórnie wykorzystać zebrane śmieci?
– proponuje wykonanie prostej użytecznej rzeczy z wykorzystaniem zebranych surowców. 10. Omawia wykonanie prac i ocenia. 11. Organizuje wyjście w teren w celu uprzątnięcia śmieci, rozdaje rękawiczki jednorazowe.
|
1. Siadają do ławek. 2. Wymieniają kolejno wyrazy, które kojarzą im się z podanym hasłem. 3. Wypowiadają się indywidualnie.
4. Uważnie słuchają ze zrozumieniem. 5. Pracują indywidualnie – wyszukują wyrazy z wiersza do rozwiązania krzyżówki, rozwiązują rebus i odczytanymi hasłami uzupełniają zdanie. 6. Podają hasła i zapisują je na tablicy. 7. Oglądają z uwagą, wczuwają się w nastrój i aktywnie się włączają :
– każdy zdejmuje jeden śmieć i wrzuca do wcześniej przygotowanych, oznakowanych kartonów , dokonując segregacji. Praca odbywa się przy dźwiękach wesołej melodii. – wspólnie tańczą taniec radości wokół uprzątniętych śmieci. 8. Siadają w grupach. 9. Pracują w grupach : – na arkuszach szarego papieru zapisują swoje pomysły ( burza mózgów ) i przedstawiają innym grupom.
– wykonują prace.
10. Grupy prezentują swoje prace i i oceniają wzajemnie. 11. Każda grupa zabiera swoje pudlo i wychodzi uprzątnąć teren wokół szkoły. Posegregowane śmieci wyrzucają do odpowiednio oznakowanych pojemników stojących przy drodze wiejskiej.
|
polonistyczna ekologiczna
ekologiczna muzyczna ruchowa
plastyczna techniczna
ekologiczna ruchowa |
Załącznik nr 1
Karta pracy 1. Przeczytaj uważnie treść wiersza i wyszukaj, jakie śmieci wyrzuciły dzieci ?
Sznurek Jurka
Tuż za szkołą, bardzo blisko,
Było miejsce na boisko.
Kiedyś tam wyrzucił Jurek,
Poplątany stary sznurek,
A nazajutrz obok sznurka
Od banana spadła skórka,
Wyrzucona przez Karola.
Tam też wkrótce Jaś i Ola
Wyrzucili bez wahania
Swoje torby po śniadaniach,
Stos papierków po cukierkach
Wysypała tam Walerka.
Na papierki spadła ścierka,
Jakaś pusta bombonierka
I od lodów sto patyków,
Pustych kubków moc z plastiku,
Wyskubane słoneczniki,
Jeden kalosz, nauszniki,
Stare trampki, piłka z dziurą,
Połamane wieczne pióro,
Kilka opon od rowerów
I ogromny stos papieru.
Oto tak, od sznurka Jurka,
Wnet urosła śmieci górka,
A z tej górki wielka góra,
Której szczyt utonął w chmurach.
Nie ma miejsca na boisko
Lecz śmietnisko mamy blisko.
Igor Sikirycki
2. Rozwiąż krzyżówkę, wykorzystując podkreślone wyrazy z wiersza.
Oznaczone litery utworzą hasło.
1. Spadła na papierki.(1) 6. Wyrzucił Jurek.(3) 2. Pusta …………….. (3) 7. Z dziurą.(2) 3. Z plastiku. (5) 8. Jeden ……………….(5).
4. Po cukierkach .(5) 9. Od banana .(2) 5. Stare ……………...(1) 10. Kilka od rowerów.(3)
HASŁO : ……………………………………………………………..
3.Rozwiąż rebus i podaj hasło.
SER REGAŁ KOLACJA ŚWIECA
R=G skreśl AŁ skreśl KOLA A=I, W=M
4. Uzupełnij zdanie hasłami z krzyżówki i rebusu.
Aby zlikwidować ………………………. potrzebna jest ………………!